Discovering New Zealands Capital City - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Derk Trip - WaarBenJij.nu Discovering New Zealands Capital City - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Derk Trip - WaarBenJij.nu

Discovering New Zealands Capital City

Door: Derkiemans :D

Blijf op de hoogte en volg Derk

30 Juli 2010 | Nieuw Zeeland, Wellington

Kia Ora & Haere Mai,

ik heb het leven bij de familie Keip gisterochtend beëndigd om weer als backpacker door te gaan. Met de nakedbus, de Greyhound van Nieuw Zeeland, ben ik doorgereden naar Wellington :P

De laatste dagen in Havelock North heb ik oa nog een paar uurtjes gewerkt. Vorige week vrijdag ben ik gaan fietsen naar Napier. Dit is de 2e grootste plaats aan de Hawke's Bay (Hastings is de grootste en ligt maar 5 kilometer van Havelock North vandaan). Deze fietstocht heeft me heel wat indrukwekkends achtergelaten. Niet alleen de 10 extra gefietste kilometers die me een flinke spierpijn hebben bezorgd, maar ook het prachtige landschap waardoor je fietst. Eigenlijk zie je dit alleen als je verkeerd rijdt, wat ik dus deed. Gelukkig lag het niet aan mij, het bordje gaf niet duidelijk genoeg aan waar ik heen moest, dus...:D
Maar goed, verder geen bijzondere activiteiten ondernomen behalve zondag en maandag. Beide dagen ben ik naar Napier gegaan. Zondag met het gezin om te genieten van het uitzicht op Bluff Hill en maandagochtend had ik een afspraak bij de dokter in de ochtend en heb ik de auto mogen lenen. Ik heb hem meteen de hele dag in beslag genomen, wat mocht, om meer van Napier te zien. De stad staat bekend om de Art Deco kunst, die tijdens de herbouw van Napier is ontstaan. De herbouw werd de stad verplicht na een aardbeving in 1931, toen er vele huizen instortten. Het vlakke landschap bestond niet meer, de aardbeving heeft ervoor gezorgd dat Napier nu op heuvels gebouwd is, wat er overigens heel leuk en mooi uitziet :)

Gisteren dus met de bus in Wellington aangekomen. Wellicht overbodige informatie, maar het is de hoofdstad van Nieuw Zeeland. De stad is gelegen aan de haven, op zo'n beetje het zuidelijkste punt van het noord-eiland. Aangekomen in Wellington ben ik snel naar het hostel gelopen. Niet omdat ik haast had, maar het miezerde. Aangekomen in het van tevoren gereserveerde Base hostel ben ik naar mijn kamer gegaan om de spullen te droppen en me voor te bereiden op een wandeling door het centrum. Ook de supermarkt heb ik moeten bezoeken want ik had noppes op voorraad :)
Ik ben het centrum ingelopen om de omgeving eens te verkennen. Het ziet er aardig uit, want het is gewoon een doodnormaal centrum van een grote stad. Niet spectaculair te noemen, maar wel mooi. Na rondgeslenterd te hebben ben ik naar de New World gelopen om boodschappen te doen en heb daarna heerlijk in het hostel mijn pasta op zitten te knabbelen :D 's Avonds nog even een lekkere wandeling langs de haven gemaakt, een kijkje genomen in het Te Papa museum (waar ik morgen een lang bezoek aan wil maken) en toen weer teruggelopen. E-mail gechecked en naar bed...:)

Vanochtend lekker lang uitgeslapen...heerlijk!! :D Met een halve slaapkop onder de douche gesprongen en ontbeten (wat je ook als brunch kunt beschouwen trouwens). Aan het begin van de middag ben ik mijn wandeling gaan starten naar het centrum om de Cabel Car te nemen naar boven, waar je heel mooi uitzicht hebt over de stad en waar ook 1 van de vele beginpunten is van de Botanic Gardens. De hooggelegen tuinen brengen je veel groen tijdens de winter. Helaas heb ik weinig kleur gezien, uitgezonderd het gedeelte naast het cafe. Dit is een overdekt gedeelte om de planten het gehele jaar warm te houden voor de bloei. Het is klein, maar erg variabel in kleuren. Erg mooi...
De tuinen over het algemeen zien er leuk uit en bied veel groen. Wellicht iets meer kleur in de zomertijd?? :) Mocht je hier ooit eens komen, sla de tuinen niet over, het is een bezichtiging waard voor een uurtje ofzo...
Koop geen retourtje voor de Cabel Car, want als je naar beneden loopt moet je niet om het CBD lopen. Het Central Business District bied je een prachtig gedeelte van de stad met alle rechtbanken, parliament house, parliament library en government house. Door deze laatste 3 is dagelijks een gratis tour van 1 uur, startend op het hele uur. Van 3 tot 4 werd ik dan ook rondgeleid met 4 dames uit Auckland, 1 man uit Alexandra (plaatsje op het zuid-eiland), 2 franse dames en een meisje uit Ecuador. Wat een prachtige gebouwen zijn dit zeg. Het Parliament House stamt af van 1922, Government House/The Beehive werd heropend door Queen Elizabeth II in 1977, wanneer in 1979 het ministerie zijn entree nam. De library, het oudste gebouw van de de 3 stamt af uit 1899. Na een zeer indrukwekkende tour ben ik naar de haven gelopen om het bij daglicht te zien, om via de New World weer in het hostel aan te komen.

Morgen ga ik naar Te Papa museum, het grootste en meest bekende museum over de Maori's, de originele inwoners van Nieuw Zeeland (waar er overigens geen 1 meer van over is). Ik ben van plan een kijkje te nemen vanaf Mount Victoria als het weer het toelaat en verder geniet ik weer van een nieuwe dag. Zondag heb ik nog geen plannen, maar het kan zomaar zo zijn dat ik de veerboot neem naar Picton, 1 van de meest indrukwekkende veerboottochten ter wereld over de Cook Strait.

Vanuit Wellington; E noho ra!

Ps, doe even je ogen dicht of zoek op internet een plaatje op van een dikke man. Let op de buik!!
Als je je ogen dicht hebt gedaan, open ze weer na de dikke vent voor je te hebben verbeeldt.
Zag je de blubberbuik van hem? Weet je wat ik hier zag??
...Zo'n man die je je net verbeeld hebt, maar dan de blubber rondom de buik en neus!!! Mister blubberneus, gadver! Super nasty dude :)

  • 30 Juli 2010 - 09:30

    Gerben:

    Zo he... je hebt niet stil gezeten nadat we elkaar spraken :P Maarre... welke ernstige ziekte heb jij opgelopen dat je een afspraak bij de dokter had? :o Het lijkt wel of je in N-Z veel minder gepland hebt dan in Australië... even lekker uitrusten van je vakantie zeker ;)

    Tof je even gesproken te hebben, dude!

    G

  • 30 Juli 2010 - 21:34

    Mama:

    hee vriend, je bent wel waanzinnig cultureel bezig hoor. de musea worden zelfs niet overgeslagen. fantastisch wat je allemaal meemaakt.xx mama ( ik mail weer snel)

  • 31 Juli 2010 - 19:52

    Loes:

    Ha die Derk,
    De belevenissen gaan gewoon door. Je maakt heel wat mee. Ja, wat Gerben schrijft waarom naar de dokter?? Niets ernstig hoop ik. De tijd gaat opschieten voor je. Ik ga bijna met vakantie. Gewoon naar Potugal niet zo ver weg dus. Maar ja, je kan niet alles hebben. Groetjes, Loes

  • 01 Augustus 2010 - 19:43

    Fem:

    Hi Derk!

    Je maakt veel mee zeg! En je hebt echt al veel gezien! Gaaf hoor! Ik hoop dat je het naar je zin hebt nu je echt alleen op pad bent. Geloof vast wel dat je dat goed af gaat!
    Wel erg dat je spierpijn had na het fietsen! Was je het verleerd? :P
    Ben alweer benieuwd naar je volgende avonturen!! Enjoy!!! X Fem

  • 02 Augustus 2010 - 20:06

    Norma:

    Hoi Derk,
    Het was leuk om je even gezien en gesproken te hebben op scype tijdens de borrel van Sabine! Zo te zien gaat het hartstikke goed met je! Wij zijn net terug van vakantie. Wij zijn met het hele gezin ( ja, zelfs met Rogier erbij) naar Parijs en Normandië geweest. Een combinatie van cultuur en strand. Was heel leuk en gezellig! Gezien al jou reisverslagen zit jij ook niet stil. Het is iedere keer weer leuk om te horen wat jij allemaal beleeft. Het is nu vast wennen in je uppie. Maak er wat moois van de laatste weken! liefs, Norma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Derk

Actief sinds 19 Dec. 2009
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 36354

Voorgaande reizen:

20 Mei 2014 - 31 Mei 2014

(The Big Apple) New York City

13 Januari 2014 - 08 Februari 2014

Bienvenido América Central

19 Januari 2013 - 03 Maart 2013

Travelling South Asia

15 September 2010 - 25 September 2010

FeejeeXperience

07 Juli 2010 - 13 September 2010

Backpacking The Kiwi's, New Zealand

16 Februari 2010 - 06 Juli 2010

Backpacken Down Under

Landen bezocht: