Oost Java, Bromo - Ijen tour en een nieuw eiland - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Derk Trip - WaarBenJij.nu Oost Java, Bromo - Ijen tour en een nieuw eiland - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Derk Trip - WaarBenJij.nu

Oost Java, Bromo - Ijen tour en een nieuw eiland

Door: Derk Trip

Blijf op de hoogte en volg Derk

12 Februari 2013 | Indonesië, Lovina

Selamat Datang,

Yogyakarta was een leuke stad. Maandagochtend heb ik dus afscheid genomen van de 2 meiden en ik ben met Niek en Joke gezellig gaan rondbanjeren in het centrum van Yogya. We zijn naar het Kraton geweest en hebben van buitenaf het nederlandse postkantoor gezien. De rest van de dag lekker gerelaxed. Verder heb ik in Yogya nog 2 andere musea bezocht.

De volgende dag is Niek naar Denpasar gevlogen, de hoofdstad van het oosterlijk gelegen eiland Bali. Joke en ik zijn naar de Prambanan tempel gegaan. Omdat er meerdere stukken zijn met tempels gelegen in een straal van 5 km hebben we ervoor gekozen een scooter te huren. We zijn naar de tempel gereden zo'n 17 km buiten het centrum van Yogya. Met een stralend zonnetje in de rug hebben we het gevaarlijke verkeer getrotseerd. Daar aangekomen hebben we op het park rondgelopen. De Prambanan tempel zelf, in het midden van een 'plein', wordt nog steeds hersteld van de laaste aardbeving van enkele jaren geleden. Net als de Borobudur is ook dit tempelcomplex zeer de moeite waard geweest het bezocht te hebben. Wel gelegen aan de weg, maar dat werd niet als storend bevonden. Ik begon mij ondertussen al niet zo lekker te voelen, warm (logisch met 33 graden) en buikpijn deden mij dwingen terug te keren naar het hostel waar ik uiteindelijk 1,5 dag last van heb gehad. Zonnesteekje? Nou ja, weer wat geleerd...hopelijk met mijn eigenwijsheid.
Ik ben ook nog een dag naar Kaliurang geweest, een mini plaatsje onder aan de berg Merapie. De weg naar boven verliep goed, beetje zon maar ook genoeg schaduw om de warmte aan te kunnen. Boven aangekomen een prachtig uitzicht over de valei, omringd aan de Merapie berg. Het begon nogal dicht te trekken, dus ik heb besloten niet al te lang boven te blijven want ik zag letterlijk de bui al hangen. En ja hoor, die kwam 100 meter voor het einde in de achtervolging. En niet zo'n klein beetje ook wat er naar beneden kwam vallen. Een tropische bui! 1tje waarvan je in Nederland U tegen zegt. Het was ondertussen half 3 en ik moest nog terug naar Yogya, met de laaste bus om 3 uur. Als een spons ben ik doorgerend naar de bus die niet veel later vertrok, maar ik was wel zeiknat en dan nog 10x zo erg. Ach ja, weer een natte ervaring rijker.

Woensdag hebben Joke en ik besloten om een tour te boeken naar Gunung Bromo en Plateau Ijen, gelegen aan de oostkant van Java. Donderdagochtend zijn we vroeg vertrokken naar Probolinggo, om daar over te stappen op de bus die ons daar het Yoshis Homestay te brengen, dichtbij de uitkijkplaats van de Bromo vulkaan in het Tengger Semeru National Park. De gehele donderdag is aan ons voorbij gegaan aan de busrit, dus 's avonds nog gegeten in het restaurant van Yoshis en daarna gaan slapen want de wekker ging om 03:15 uur. Om de zonsopkomst te zien moet je om 05:00 uur klaar staan op het uitkijkpunt van de vallei. In de koele ochtend, pikkedonker, stonden we te wachten op de start van een nieuwe dag. De zon kwam op en een uitermate donkere vallei veranderde in een tering mooi uitzicht op een vulkanisch gebied met ook nog groene heuvels aan de andere zijde. Ik heb mega veel foto's genomen, want we hadden kneiterveel geluk met een lichtblauwe hemel zonder enkele wolk. 06:00 uur moesten we weer beneden klaar staan omdat de Jeep ons zou brengen naar Mount Bromo om deze te beklimmen. Daar stonden we dan, een uurtje later bovenaan de vulkaan met een rokende krater en dit ook nog samen met een ontzettend leuk zwitsers stel van 25 en 21.

Een tegekke ervaring rijker reden we met de mini bus terug naar Probolinggo om daar onze weg te vervolgen naar het Ijen Plateau. 's Avonds aangekomen en direcht het zwembad met jacuzzi ingedoken om te relaxen. Wat gegeten en om 21:00 uur lagen we allemaal plat op bed want ook weer de volgende dag ging de wekker om 03:15 uur voor de ochtend wandeling van 3 km STIJL omhoog naar Ijen. Holy crap, dat is zwaar. Maar, als je eenmaal boven bent aangekomen weet je wel dat dit spectaculaire uitzicht de klim meer dan waard is geweest. Daarbuiten hebben we mega veel respect gekregen voor de sterke mannen die zich daar helemaal het schompes tilden aan yellowstone, wat ze onderaan de krater in manden doen met daartussen een houten balkje om dit 65 kilo gewicht op de schouders naar boven te brengen. En denk niet dat je alleen 30-jarigen tegenkomt hoor...naar schatting is de oudste man ergens in de 50 geweest. Buiten adem beneden in de krater aangekomen gezien hoe de zon het groene meer nog groener kleurde, hoe yellowstone ontstaat en genoten van de overheerlijke zwavelgeur, strait from the earth.

Terug aangekomen bij de bus, op het achtelijke tijdstip van 08:30 uur en dan al zo'n wandeling te hebben gedaan, zijn we naar Ketapang doorgereden, de haven aan de oostkant van Java. Wij in de bus, de bus op de veerpont en de veerpont naar de overkant...

Welkom Op Het Tropische Paradijseiland Bali!

Sempai Jumpa

• 12 Februari 2013 - 10:04

Karin:

Moge Driek,

Weer zo'n belevenis.
    Als je besluit niet in de horeca of facilitair door te gaan moet je gaan schrijven.
    Echt leuk hoe je dit doet.
    dikke kus en veel plezier op het schitterende Bali en wellicht nog andere tropische verrassingseilanden.
    mama

• 12 Februari 2013 - 12:04

Jan En Llanah:

Veel op plezier op Bali! Wanneer zien we de foto's!? Groetjes!

• 12 Februari 2013 - 16:07

Reinier:

Derkie, wat een feest. Heerlijk om zo een deel van je leven in te kunnen vullen!
    Je geniet, maakt scraps-business-dingen mee (wat dat ook allemaal moge zijn), komt jezelf lekker tegen/spreekt vele bijzondere vogels (mensen bedoel ik) en mag even als uitsmijter (?) op Bali je benen strekken (en ook nog veel zien neem ik aan).
    Vanochtend is Philomène op Bali aangekomen dus misschien is een ontmoeting leuk?
    Vriend, wij genieten van je verhalen, leven dus erg mee en kijken al weer uit naar je volgende belevenissen!
    Keep straight en howdoe,

Hug,
    Vaders

• 13 Februari 2013 - 08:53

Marlien:

Hoi Derk,

leuk om te lezen wat je allemaal doet op je reis! Heel veel plezier nog, en geniet ervan! (Dat laatste komt vast en zeker helemaal goed :) )

Groetjes Marlien

• 19 Februari 2013 - 08:42

Reem:

Heey Derk,

goed verhaal, zo te lezen ben je een echte ontdekkingsreiziger aan het worden!
    Heel veel plezier nog, krijgen we ook nog wat kiekjes te zien?

groetjes Reem