'The Alice' Springs & The Rock Tour - Reisverslag uit Darwin, Australië van Derk Trip - WaarBenJij.nu 'The Alice' Springs & The Rock Tour - Reisverslag uit Darwin, Australië van Derk Trip - WaarBenJij.nu

'The Alice' Springs & The Rock Tour

Door: Derkiemans :D

Blijf op de hoogte en volg Derk

23 Mei 2010 | Australië, Darwin

G'day everyone!

Welkom in het verslag van Alice Springs en de Uluru tour.

Om te beginnen Alice Springs. Het plaatsje ligt in de staat Northern Territory, vrij centraal. Het is 1 van de weinigen steden want NT is verder een droge staat waar niet veel te beleven valt. Dit stadje is erg klein. Het heeft eigenlijk maar 3 hoogtepunten. Veel aboriginal inwoners, The Botanic Gardens & Anzac Hill. Het is erg leuk om de aboriginals te ontmoeten, ze zijn allemaal zwart en ze stinken. Maar toch is het leuk ze te ontmoeten, want ook staan ze klaar voor leuke entertainment op straat. Iedereen die in Australië is geweest, weet dat deze mensen altijd maar op straat leven, dronken zijn en naar andere abo's schreeuwen omdat ze ruzie hebben of met hun dronken kop gezellige lulverhalen uitkramen :P

The Botanic Gardens van Alice zijn bijzonder mooi. Vooral anders te noemen ten opzichten van alle andere steden. Dit heeft te maken met het feit dat NT erg droog is en er dus weinig groen kan leven. Dit maakt het park dan ook echt rood. Er leven alleen maar planten die bijna geen water nodig hebben. We hebben een berg beklommen die overigens een heel mooi uitzicht biedt over de stad en Anzac Hill. Als je om je heen kijkt, ben je normaal gesproken gewend veel groen te zien, want dat is wat bergen meestal bieden. Maar in deze staat zijn ze gewoon rood en dus retedroog. Dit heeft ook wel wat hoor, is weer eens wat anders.

Ook Anzac Hill was vanaf hier te bewonderen. We zijn er niet naartoe gelopen, het kwam er gewoon niet van en ontzettend boeiend is het ook niet. We hebben het vanuit de verte gezien, zag er mooi uit. Anzac Hill is namelijk een klein betegeld vierkant met een stenen beeld wat de doden herdenkt uit de Tweede Wereldoorlog. We hebben het ook in Perth gezien (wat niet de enige 2 steden zijn die Anzac Hill hebben) maar hier in Alice was het kleinschaliger. Naar alle waarschijnlijkheid zal ook Alice Springs op Anzac Day (26 april) aan dodenherdenking hebben gedaan. Good work mates! :D :P

Iedere backpacker doet hetzelfde als hij/zij in Alice Sprins verblijft, het boeken van DE TOUR DER TOURS OF AUSTRALIA. The 3 day Tour of The Rock. Jaja, HET icoon van Australië mag absoluut niet overgeslagen worden en ook wij hebben hem geboekt.

Welkom op tour naar: Uluru (Ayers Rock)!!!

Het is 's ochtends 6 uur wanneer onze gids (Si genaamd) het hostel binnengluipt om die slaperige mutsen te vertellen dat we kunnen moven. Daar gaan we dan, met het busje van Mulga's tours het rode hart van Australië in. Je hebt nog geen 100 meter gereden en je weet eigenlijk al dat er iets fout gaat. Ons 'pruttelbusje' was niet een bus met allerlei voorzieningen die een tour zeer aannemelijk maken...let wel! We zijn backpackers!!! Daar hoort dan ook een pruttelbus bij want daar betaal je ook naar. We reden om te beginnen naar Erldunda, een plaatje met alleen een roadhouse waar we wat gingen bijtanken en een plaspauze konden houden. Erg goed ingedeeld, stond namelijk op beide benen te dansen voor een toiletbezoek. Na deze korte pauze zijn we doorgereden en een paar uur later kwamen we dan ook aan bij de Kings Canyon. Eventjes sassen (plaspauze voor degeen die de straattaal iets minder goed onder de knie hebben) en je gereed maken voor een wandeling, veel klimmen included, van 6,5 k's om zo de Kings Canyon te ervaren. Wat een tocht zeg, echt heel mooi. We hebben hier ook 3 uur over gedaan, eigenlijk sneller dan gepland want het bordje geeft aan 3,5 uur te gaan lopen. Maar ja, we zijn backpackers en jong dus dat gaat nou eenmaal wat sneller.
Na deze tocht zijn we doorgereden naar Curtin Springs. Toen we dit plaatsje naderden, liet Jet van zich horen. Iedereen in de bus kreeg bijna een hartverzakking toen zij liet merken de Uluru te zien. Onze gids reageerde hier erg leuk op; 'no mate, this is the ugly sister of Uluru. We call it Fuluru (Fool uru is de uitspraak)'. Het leek er wel op dat we hem in het vizier hadden, maar het was Mount Conner. Deze berg behoort ook tot het plaatsje Curtin Springs, wat bestaat uit een benzinestation, Mount Conner & 1 eetgelegenheid in de middle of nowhere. Deze man en vrouw die dit gebied beheren hebben een 'klein' stukje grond. Haha, ik praat namelijk over een 'stukJE' omdat het net zo groot is als België!!! Absurd gewoon! Daar 4 k's vandaan, hebben we de nacht doorbracht. We sliepen in swags (een grotere slaapzak met daarin een zachte matras) en in de swag deden we nog een slaapzak, wat ook wel nodig is want 's nachts daalt de temperatuur enorm. We hebben die avond besloten om de volgende dag vroeg op te staan, door te rijden naar Uluru en daar te ontbijten. Volgende dag werden we wakker en nog geen kilometer nadat we Curtin Springs hebben verlaten, kregen we pech met de auto. Er ontstond een lek tussen de olietank en de motor. Na eindeloos geregel hebben we dan eindelijk onze reis voort kunnen zetten toen om 16:00 uur de australische ANWB kwam met een nieuw voertuig. Even voor de duidelijkheid, we stonden al te wachten vanaf 06:15 uur. Om 16:15 uur vertrokken we, niet allemaal want sommigen gingen met de tour mee die 's avonds daar aankwam en dus een extra dag hadden omdat die dag verloren was voor ons, naar Uluru om de geweldige zonsondergang te zien. We kwamen daar aan en we waren prima op tijd om de zonsondergang mee te maken. Si, onze gids, ging koken en wij gingen schieten...heel veel foto's schieten. De een na de andere klik vloog me om de oren. Uluru (Ayers Rock), is het icoon van Australië, de heilige plaats voor de aboriginals en een fenomeen om mee te maken. Ik heb dan ook veel te veel foto's gemaakt om zo de beste keuze te maken welke de mooiste zijn. 's Avonds zijn we doorgereden naar Ayers Rock resorts waar we overnacht hebben.
De volgende ochtend, dag 3, zijn we vroeg opgestaan om de zonsopgang van de Uluru mee te maken. Ook dit was fantastisch en we hebben rondom deze grootste monoliet op aarde gelopen. Het gaat hier om een wandeling van bijna 10 k's. Het beklimmen van Uluru was niet mogelijk vanwege te harde windstoten. De rots is overigens 348 meter hoog en men denkt dat de monoliet nog 6 kilometer onder de grond zit.
Aan het eind van de wandeling lekker ontbeten bij Uluru en we zijn doorgereden naar Kata Tjuta (The Olga's). Hier hebben we niet veel tijd aan besteed omdat we achter op schema liepen. Na enkele foto's te hebben geschoten en een wandeling van 2 kilometer te hebben gemaakt waar Si wat heeft verteld over The Olga's, zijn we terug gereden naar Alice Springs.
Het waren 3 fantastische dagen die me echt bij zullen blijven, maar toch ook wel uitputtend.

Volgende dag veel wasjes gedraaid want weer een dag later vertrokken we met de trein, The Ghan, naar het noorden waar we nu verblijven...this is Darwin!

Kom, reis met me mee en lees binnenkort de verhalen in het verslag: Darwin & Litchfield National Park.

See ya'll guys laturr

• 23 Mei 2010 - 09:06

Tim:

Is maar goed dat die Aboriginals geen Nederlands kunnen lezen...

• 24 Mei 2010 - 20:33

Mama:

wat een avontuur weer. zo zie je nog eens wat van de wereld! ben benieuwd naar het vlg. verslag. veel plezier.
    P.S. Kan je laten weten of je de adressen die ik gemaild heb voor NZ hebt ontvangen? xx mama

• 24 Mei 2010 - 20:49

Loes:

Hé Derk wat een leuk verhaal. Je maakt wel erge leuke dingen mee. Kan je nog steeds geen foto's plaatsen? Wel een leuke foto van jullie samen beetje donker alleen.Wacht op het volgende verhaal.Toedeledoki Loes

• 25 Mei 2010 - 10:10

Mister Language:

Heey Trip,

Je hebt het wel naar je zin hé! Top lekker van blijven genieten! Ga je nog naar Nieuw Zeeland?
    Kijk uit naar je volgend verslag en inderdaad waar blijven de foto's of video's? Is het niet is een keer mogelijk om even te skypen.....

Met vriendelijke groet,

Mister Language

• 25 Mei 2010 - 18:58

Mevr.de Bok:

Derk,ik ga je nu wel missen. Wat een wereld moet er voor jou open gaan na al deze prachtige reizen. Hopelijk gaat het prima met Driekus? Dikke zoen.