Salida Panama, entrada Costa Rica - Reisverslag uit Tamarindo, Costa Rica van Derk Trip - WaarBenJij.nu Salida Panama, entrada Costa Rica - Reisverslag uit Tamarindo, Costa Rica van Derk Trip - WaarBenJij.nu

Salida Panama, entrada Costa Rica

Door: Derk Trip

Blijf op de hoogte en volg Derk

31 Januari 2014 | Costa Rica, Tamarindo

Buenos Dias,

na rondgereisd te hebben in de omgeving van Panama Stad wilde ik een ander gedeelte verkennen van dit land. Ik had in gedachten om naar Boquete te gaan, wat in de noordelijke hooglanden ligt bij Vulcan Baru. Je komt daar via het plaatsje David. Aangezien ik niet onwijs veel tijd meer over had heb ik besloten dit stuk van Panama gewoon over te slaan en gewoon door te rijden.

Bienvenidos de la Costa Rica!

De busrit van Panama Stad naar David was ongelooflijk koud. Ik had alleen mijn fleece trui mee en zat in mijn zwembroek en slippers te bevriezen. Gelukkig duurde de busrit maar 8 uur, exclusief de diner stop. Met het diner iets verkeerds gegeten wat niet goed op mijn maag viel dus moest gebruik maken van het toilet in de bus wat alleen bestemd was voor plas mogelijkheden. Nou,....dit was een soort van...(ik treed niet in details).
De nacht doorgebracht in David en de volgende dag naar San Jose, de hoofdstad van Costa Rica. Na wederom een lange busrit te hebben overleefd, dit keer lekker warm, kom ik aan in de Costa Ricaanse hoofdstad San Jose, gelegen ongeveer 1170 meter boven zeeniveau. Ja, het was daar frisjes. De volgende dag heb ik in het centrum van de stad gewandeld om de stad te verkennen maar er is echt geen moer aan. Velen hadden mij al verteld dat er niets te doen is, maar ik wilde de stad gewoon zien. Terecht dat je er niet heen moet!
De volgende dag veel lol gehad op tour. Ik werd op het fantastische tijdstip van 05:30 uur opgehaald bij het hotel in het centrum om in een busje naar een koffieplantage te worden gebracht. Super gaaf om te zien hoe de costa ricanen koffie maken. Zo werd er uitgelegd dat de beste productie naar Starbucks gaat en de slechtste naar Costa Rica zelf. Na een korte rondleiding en een typisch costa ricaans ontbijt reden we door naar de vulkaan, genaamd Vulcan Poas. Daar met prima weersomstandigheden vertoefd en doorgereden naar Sarapiqui, een plaatsje midden in het regenwoud. Tijdens de rit op de rivier enkele kalimanen (krokodillen variant) tegen gekomen, enkele vogelsoorten, leguanen en brulapen. Na een dik uur varen afgezet in het midden van het oerwoud en daar ben ik gaan Canopyen. Je klimt in een boom (met de ladder) en je gaat met haken waar je mee vast bent gebonden, van boom naar boom via dikke kabels die gespannen zijn. Super cool!
Hierna de lunch gekregen en toen weer doorgereden richting San Jose.
De volgende dag weer de bus gepakt dus...

Bienvenidos de La Fortuna!

Hier aangekomen even een probleempje gehad met de hostels. Er zijn 4 hostels met combinaties van hostel Backpackers La Fortuna. Ik dacht het gevonden te hebben, maar ze hadden problemen met het reserverings systeem. Uiteindelijk had ik er maar geboekt maar later toch nog uitgezocht hoe het echt zat. Deze vrouwelijke manager is gewoon een super oplichtster want ze heeft me niet verteld of ik wel in het juiste hostel ben gekomen aangezien er 4 verschillende soorten hostels zijn met bijna dezelfde naam. Kutwijf! Uiteindelijk toch nog van 1 nacht geld teruggekregen maar moest bij het JUISTE hostel wel de nacht betalen. Dus 1 nacht extra geld uit moeten geven, nou....oke. 't Mot maar!
De volgende dag op tour gegaan met Redlava. Met een groep van 11 mensen + de gids (super aardige gast, Eric) gehiked naar Cerro Chato. Zwaar, 30 graden, veel modder omdat het er veel regent ivm vulkanisch gebied. Totaal heeft deze hike zo'n 6 uur in beslag genomen. Boven aangekomen topuitzicht op de vulkaan (helaas redelijk bewolkt) en het eronder gelegen meer van Cerro Chato. Dit meer is gevormd door alleen regenwater en is dus erg schoon. Stijl naar beneden moeten hiken om dit meer te kunnen bereiken maar het was meer dan de moeite waard. Super mooi groen gekleurd en ik kon het natuurlijk niet laten even een plons te nemen. Wel koud, maar echt geweldig! I LOVE COSTA RICA!
Verder gehiked door de bushbush (flink moeten klauteren) en onze weg kunnen voortzetten via boerderijen, gelegen aan de voet van de vulkaan. Na een makkelijker te bewandelen pad bereikten we het observatieplatform waar we een super geweldige zonsondergang hadden. Jaja, ik ben weer wat mooie foto's rijker ;-)
Dat harde werken werd beloond met heetwater bronnen, als afsluiter van de dag. Dit water wordt opgewarmd doordat de vulkaan nog steeds actief is en er dus veel warmte ontstaat door lava. Het water wordt tijdens een 'reis' afgekoeld van 53 naar 38 graden, wat de temperatuur was van onze warmwater bron. Nog geweldiger...we kregen een ijskoude coctail geserveerd! Life is good! Ik moest meteen even aan nederland denken, hoe 'warm' jullie het zouden hebben :-)
Hierna terug naar La Fortuna en met bijna de hele groep, die overigens bestond uit 2 NL-ers uit Nijmegen (Kitty en Jack), 2 dames uit de States, 2 Belgen (Tom en Toon), 1 spanjaard, 2 britten, nog iemand en ik uiteten geweest. Super dag afgesloten met erg lekker eten.
Goed geslapen en de volgende dag verschillende bussen moeten pakken, via Tilaran, met de taxi naar Canas om daar niet te lang te hoeven wachten op de bus (ik leerde 2 duitse backpackers kennen dus de taxikosten gedeeld met hun) en vanuit Canas met de bus naar eindbestemming Tamarindo via Liberia waar we ook moesten overstappen.
Aangekomen in Tamarindo een hostel gezocht en gevonden, La Oveja Negra. Dit is een super plaats voor surfers. Er worden overal surf lessen aangeboden en je ziet op zee ook zeer goed gevorderde surfers hun gang gaan. Het leven hier is verschrikkelijk, 35 graden en gister en vandaag zwaar bewolkt (ondertiteling: een handje vol wolkjes). Als iemand mij verteld dat de zeetemperatuur lager ligt dan 25 graden zou ik het niet geloven, kortom SUPER!
Maandag stranddag, dinsdag stranddag, woensdag stranddag en vandaag op tour geweest met de ATV (wij nederlanders kennen dit als een quad). Super gaaf, via prachtige stranden (Playa Conchal) langs boerderijen en prachtige natuur gebieden (ook bushbush).
Ik ben 'swart' jongah!

Morgen neem ik de volgende bus naar San Juan del Sur, gelegen aan de zuid-oost kust van Nicaragua. Ik heb nog maar 1 week te gaan, waarin ik San Juan del Sur, Granada en Leon wil verkennen. Beetje opschieten, maar gaat wel goed komen.

Hasta Luego...

PS, ik ga thuis ook nog verhalen beetje aanpassen dus het kan zijn dat jullie er mailtjes over krijgen. Zullen geen heftige veranderingen zijn maar ik doe dit voor mijzelf!!!!!!!!! Voor mijn verhalen reisboek.

  • 31 Januari 2014 - 08:51

    Karin:

    ha lieve reiziger, dit klinkt allemaal niet slecht.en wij maar in het grauwe Nederland deze mooie berichten lezen.
    Geniet er nog van en wij spreken elkaar 2e week februari.
    liefs, mama

    p.s. vlg. keer toch echt een warme trui meenemen. je ziet het, zelfs daar kan het goed fris zijn!

  • 31 Januari 2014 - 09:55

    Femke:

    Gaaf, gaaf en nog een gaaf! Wat maak je veel leuke en stoere dingen mee - jaloers - !!!

  • 31 Januari 2014 - 11:42

    Wideke:

    Lekker bezig Derkyboy :D geniet van het laatste weekje! XXX

  • 31 Januari 2014 - 18:29

    Loes:

    Ha die Derk, dat klinkt weer allemaal errrrg goed!! Maak hier je werk van lekker reizen mensen rondtoeren. Geniet nog maar dat weekje. En neem de zon mee dan kunnen we de lente in gaan. Toedeledoki poes

  • 01 Februari 2014 - 11:37

    Llanah En Jan:

    Hahahah "ik ben swart jongah" leuk derkie en veel plezier de laatste week!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Derk

Actief sinds 19 Dec. 2009
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 36343

Voorgaande reizen:

20 Mei 2014 - 31 Mei 2014

(The Big Apple) New York City

13 Januari 2014 - 08 Februari 2014

Bienvenido América Central

19 Januari 2013 - 03 Maart 2013

Travelling South Asia

15 September 2010 - 25 September 2010

FeejeeXperience

07 Juli 2010 - 13 September 2010

Backpacking The Kiwi's, New Zealand

16 Februari 2010 - 06 Juli 2010

Backpacken Down Under

Landen bezocht: